single-image

Från nöjd till lojal

Driver du ett företag och önskar etablera en mer beständig relation med dina kunder? Vill du få dem att gå från enbart nöjda kunder till lojala kunder? De flesta företagare önskar nämligen få göra det. Eftersom att lojala kunder är mer trogna och cirka sex gånger så lönsamma som de kunder som enbart är nöjda. Ett bra sätt att värna om sina kunder och förflytta dem från nöjda till lojala är genom kundklubbar och genom att erbjuda förmåner till återkommande kunder. Du är säkert själv medlem i flertalet kundklubbar. Där du kan samla poäng som återkommande kund när du shoppar.

 

Gör strategiska val

Genom att tänka till och välja en bra leverantör av ett så kallat lojalitetsprogram kan du öka företagets vinst och få ännu mer nöjda kunder.  Det innebär alltså belåtna och lojala kunder, det vill säga en värdefull investering. Även inom lojalitetsprogram finns det mängder av olika program att välja mellan. Kolla runt med ett antal olika leverantörer och se till att finna ett program som kommer att fungera för just er i ert företag. Tänk även på att hitta en modell som är attraktiv för er typ av kunder. Det är också en fördel om belöningarna i bonussystemet passar en relativt bred kundgrupp snarare än en för smal. Utan att bli för tråkigt för kunderna.

 

 

Uppföljning så viktig

Som med alla dagens plattformar där planering och transaktioner sker digitalt så mäts förstås varenda händelse i ert nya lojalitetsprogram. Via en digital plattform kan ni se vilken typ av belöningar era kunder väljer, hur lång tid det tar att nå olika belöningsnivåer och så vidare. På så vis kan ni hela tiden optimera och även hålla kontakt med kunderna och befästa er kundlojalitet – alltså påverka så det blir mer och mer nöjda och stannar länge som nöjda och lojala kunder hos just ert företag.